24 iulie 2012

Dor de ...Sfaturi Pentru Generatia Tanara. De la Tata!



     Imi amintesc ca acum aproximativ 25 de ani, elev în anul II de liceu, am primit de la profesoara de romana care ne era si diriginte, o temă pentru acasă intitulata, "Sfaturi pentru generatia tanara."
Conceptul de atribuire a temei era unul simplu: fiecare elev urma sa „intervieveze” un adult – parinte sau ruda, astfel incat sa adune suficiente informaţii pentru a scrie o mini-biografie a acestuia şi din care sa poata fi extrase cele mai importante sfaturi si invataminte adresate  generaţiilor tinere. Mi-amintesc ca l-am luat la descusut pe ... taica’miu. Avea pe-atunci 45 de ani dar mi-a dat o groaza de sfaturi de care, bineinteles, nu le-am ascultat atunci ..

      Am uitat complet despre toate acestea, până săptămâna trecută când am fost într-o vizită la părinţii mei. Mama mea cauta niste hartii intr-o valiza cu documente si facturi de pe vremea lui Pazvante, cand a dat si de caietul meu de teme la dirigintie.L-am luat, si rasfoindu-l nostalgic, am dat si peste originalul temei "Sfaturi pentru generatia tanara", datata 22 aprilie 1985. Recitind-o, am ramas complet uimit de veridicitatea si valoarea sfaturilor asternute in acel caiet. Dandu-mi  seama ca sfaturile tatului meu aveau relevanta pentru orice persoana, indiferent de varsta care ar fi avut-o, acum, cand eu ajunsesem la 40 de ani, am exclamat: Cata dreptate ai avut tata!!!

      Iata aici sunt Cele 15 sfaturi pentru o generaţie mai tânără, transcrise asa cum erau in caiet, adevarata lectie de dezvoltare personala.

   1. Cei 30, 40 şi 50 de ani pe care-i vei avea, aproape ca nu ii vei simţi ca fiind de … 30, 40 şi 50!!!
Adulţii nu sunt altceva decat niste copii mai mari. Cand imbatranesti nu te simti atat de batran pe cat iti imaginezi ca vei fi! Cei mai multi se vor simti exact in modul in care se simt acum, doar ... un pic
mai intelepti si mai increzatori. Vei avea timp pentru a-ti stabili locul în lume şi cred ca acesta va fi lucrul cel mai important pentru tine!
Nu trebuie sa ne temem de maturitate!
   
2. Te vei confrunta cu lucruri rele atat tu, cat si prietenii tai!
Toti ne confruntam cu probleme neasteptate in toate etapele de crestere si de dezvoltare.  Unii oamenii îşi pierd locurile de muncă, altii sufera accidente , uniii, uneori mor. Când suntem mai tineri, iar lucrurile merg bine, această realitate dură poate fi greu de imaginat. Lucru  cel mai intelept pe care ar fi bine sa il faci cand te confrunti cu astfel de situatii este sa fii temperat in reactii. Sa eviti sa tipi si sa arunci cu obscenitati, si sa incerci sa te comporti intr-un mod cat mai disciplinat. Nu trebuie sa uiti niciodata ca furia emotionala genereaza numai probleme. Si sa mai tii minte ca tragediile, oricata durere vor aduce, te vor intari si iti vor da posibilitatea de a deveni mai puternic!

      3. Rezultatele mari vin atunci când vei restrânge aria de cautare.
Concentreaza-ti eforturile de cautare pe zone din ce in ce mai mici. Atunci când eforturile tale sunt difuzate pe o arie larga vor consuma multa energie si nu vor avea impact scontat.
    4. Iubeste-te si definesteti prioritatile. Inregistreaza-te ca prioritatea numarul UNU!
Straduieste-te sa fii ceea ce vrei sa fii! Hrăneste-ti mintea şi corpul ca sa traiesti si nu trai ca sa mananci. Educate si citeste în fiecare zi, până când vei muri.
    5.  Pentru a obţine ceva, trebuie să dai ceva.
Ajutorul prin sprijin financiar, ingrijirea si sprijinul acordat batranilor si celor cu nevoi, sau milostenia este unul dintre cele mai mari importante lucruri pecare le poti faci si pentru care viata te v-a recompensa.
   6. Nu se obtine totul doar prin munca si prin luptă asidua.
Dacă se poate evita, evita ...  nu lupta. Poti ceda in fata argumentelor  membrilor familiei, soţ/sotie sau chiar vecinilor. Când simţi ca se aduna furia in gat  şi iti vine să ţipi sau sa spui ceva vulgar, pur şi simplu închide gura ta şi taci. Calmeaza-te! Sa nu crezi ca ai dreptul sa contracarezi si sa demolezi  orice argument. Pur si simplu, chiar nu se merita!
    7. Nu încerca să impresionezi pe toată lumea.
Tentatia de a impresiona alti oameni este un actiune care nu aduce nimic bun, ci este doar un impuls de moment ego-ul-reactia de a epata. Fi natural  cu oamenii in orice loc, in orice moment. Conectează-te cu cat mai multi oameni de nivel superior de la care sa ai tot timpul ceva de invatat.
    8. Bucura-te de viata si  distreaza-te!
Multi oameni nu stiu, sau chiar daca stiu, uita sa se distreze. Uita ca viata este scurta si trebuie traita la maxim! Traieste si bucura-te de fiecare zi ca si cum ar fi ultima zi a vietii tale! Desi pe masura trecerii timpului si cu toate responsabilităţile vieţii care vor apare, distractia va părea, uneori, ca o indulgenţă. Acest lucru nu trebuie sa se intample. Distractia  trebuie să devina o necesitate. NU UITA, si fa-ti timp si pentru distracţie.
   9. Traieste-ti viata intr-un mod simplu.
Există o lume plina de măreţie ascunsa în simplitate. Alege cele cinci cele mai importante lucruri din viata ta, ACUM, şi concentreazate pe aceste lucruri. Aduna-te si ignora aglomeratia din jurul tau şi bucura-te de ceea ce este cel mai important pentru tine.
    10. Acorda atentie atitudinii si imaginatiei!
De multe ori uitam de ele. Fie ca incercam sa adormim copilul, sau sa pregatim o masă cu familia, un zambet sau o gluma care destinde atmosfera sunt tot timpul binevenite! In viata, orice lucru pe care il faci, e bine sa il faci cu voiosie si cu veselie. Si daca strecori si un strop de imaginatie, e perfect!
    11. Cel mai bun sfat: mai putine sfaturi!
Oamenii nu au nevoie de multe sfaturi ca să trăiască. Am văzut tineri, care au un inceput de casatorie minunat care abunda de fericire si pasiune, dar care ulterior esueaza lamentabil din cauza prea multor sfaturi primite, si carora le dau ascultare!
Trebuie sa stii ca, raspunsul la ceea ce oamenii doresc sa stie, se afla deja, undeva în interiorul lor. Nu avem nevoie decat de timp ca sa gandim, si raspunsurile vor veni singure.
    12. Gestionezaţi cu eficienta timpul!
Timpul fiecaruia ca şi mediul înconjurător este în continuă schimbare, astfel încât e bine să fim atenţi să nu confundăm lucrurile care sunt urgente cu lucruri care sunt importante.
    13. Gestioneza-ti eficient banii!
Nu este important numarul banilor pe care ii ai, ci modul cum ii gestionezi! Nu cumpara lucruri de care nu ai nevoie. Nu cheltui mai mult decat castigi. Nu lasa banii te conduca!
    14. Foarte putin din ceea ce inveţi in scoala iti v-a folosi in viata!
Doar doua lucruri din tot ceea cese invata in scoala sunt importante: scrierea si cititul! Exista totusi si scoli in care se dezvolta si incurajeaza gandirea analitica si educatia pentru viata reala! Pe acelea sa le cauti, si acolo sa iti trimiti copii. Chiar dacaacest lucru v-a presupune un efort supraomenesc din partea ta!
Doar viata, problemele si cunostintele acumulate te vor ajuta sa reusesti! Iar acest sfat nu este fecific nici unei ore de dirigintie!
    15. Visele tale vor rămâne pentru totdeauna doar vise, dacă nu iei măsuri!
Nu viseza la ceva si ... GATA! Incepe sa  faci. Sa cauti sa te documentezi si sa afli ce posibilitati exista pentru a-ti indeplini visul Cand o sa ajungi la varta pe care o am eu acum, sa NU ajungi sa regreti, cum si eu fac, lucrurile pe care nu le-am realizat desi as fi putut sa le realizez, vise pe care le-am avut si in directia carora nu am incercat sa fac nimic! Iti vine sa faci ceva,... , fa, apreciaza ce rezulta,  şi bucura-te daca iti place sau vezi ce nu a iesit bine si ...incearca din nou!

Tatăl meu ar fi trebuit aiba acum 72 de ani, si cu siguranta, pana in urma cu cativa ani in urma, cand a plecat de langa noi, a mai invatat din viata si alte lucruri care ar fi utile de transmis urmasilor. Imi aduc aminte ca una dintre recomandarile date, intr-o ultima discutie cu tata, a fost: „sa citesti neaparat doua carti fundamentale pentru desavarsirea ta Eficienta in 7 trepte  de Stepheen Covey si Milionarul de alaturi  de Thomas J. Stanley”.
I-am ascultat sfatul si ... nu mi-a parut rau ca am facut-o.
 
                                         MULTUMESC, TATA!






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu