Una dintre cele mai frumoase reprezentări ale Nașterii Domnului din întreaga istorie a artei râmâne pictura: „𝐴𝑑𝑜𝑟𝑎𝑡̦𝑖𝑎 𝑃𝑟𝑢𝑛𝑐𝑢𝑙𝑢𝑖” (𝐴𝑑𝑜𝑟𝑎𝑡𝑖𝑜𝑛 𝑜𝑓 𝑡ℎ𝑒 𝐶ℎ𝑖𝑙𝑑,1620) a pictorului olandez Gerrit van Honthorst.
Acest artist, născut la Utrecht, a fost atât de iubit și de admirat în Italia încât a primit o poreclă specială: „Gherardo delle Notti” (Gherardo al Nopților). Numele i se trage de la talentul său incredibil de a picta scene nocturne, pline de mister și emoție, în care întunericul este străpuns de lumini calde și dramatice. Tabloul de la Galeria Uffizi din Florența, pictat în jurul anilor 1619-1620, este o adevărată capodoperă a liniștii. Lucrarea emană o pace divină care pare să curgă din pânză direct în sufletul celui care o privește, creând acea atmosferă magică și feerică specifică nopții de Crăciun. Dacă privești cu atenție, vei vedea cum artistul a creat un cerc de intimitate în jurul Pruncului Iisus. El este centrul universului în această scenă. Lumina nu vine de la o sursă exterioară, ci pare să radieze chiar din corpul micuțului Iisus, luminând blând fețele celor din jur: Fecioara Maria, Iosif și doi îngeri care îl veghează.
Unul dintre îngeri, înveșmântat într-o robă de un albastru deschis, își ține mâinile încrucișate pe piept în semn de umilință profundă.
Celălalt, îmbrăcat în galben și roșu, își împreunează mâinile și privește fascinat minunea din fața sa.
O a doua capodoperă și o tragedie modernă
La Uffizi însă se păstrează nu doar liniștea, ci și memoria unei răni dureroase. Pentru cine nu știe, Galleria degli Uffizi este cel mai vechi muzeu din Europa și deține cea mai mare pinacotecă renascentistă, conform UNESCO. Colecția sa de pictură renascentistă, găzduită de un palat din secolul al XVI-lea, este cu adevărat deosebită și conține lucrări ale celor mai celebri pictori ai epocii, inclusiv Michelangelo, Leonardo da Vinci și Botticelli.
Alături de lucrarea descrisă mai sus, „𝐴𝑑𝑜𝑟𝑎𝑡̦𝑖𝑎 𝑃𝑟𝑢𝑛𝑐𝑢𝑙𝑢𝑖” se mai află o altă pictură monumentală a lui Gherardo delle Notti: 𝐴𝑑𝑜𝑟𝑎𝑡̦𝑖𝑎 𝑃𝑎̆𝑠𝑡𝑜𝑟𝑖𝑙𝑜𝑟 (𝐴𝑑𝑜𝑟𝑎𝑡𝑖𝑜𝑛 𝑜𝑓 𝑡ℎ𝑒 𝑆ℎ𝑒𝑝ℎ𝑒𝑟𝑑𝑠 1622).
Această lucrare are o istorie zbuciumată. A fost comandată inițial de un nobil italian, Piero Guicciardini, pentru capela familiei sale din biserica Santa Felicita, fiind concepută special pentru a fi privită de jos în sus, la lumina lumânărilor de pe altar.
Din păcate, această pictură poartă pe ea cicatricile unei tragedii relativ, recente. În noaptea fatală de 27 mai 1993, un atentat mafiot cu mașină-capcană a avut loc pe Via dei Georgofili, chiar lângă zidurile Galeriei Uffizi. Explozia a fost atât de puternică încât a devastat această pânză, care se afla expusă în Coridorul Vasari.
Deși restauratorii au făcut minuni pentru a o salva, lucrarea rămâne o mărturie a fragilității artei în fața violenței umane. Astăzi, vizitatorii care admiră aceste „nopți” magice ale lui Honthorst văd în ele două fețe ale istoriei: una a păcii divine intacte și alta a supraviețuirii miraculoase după un dezastru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu