Originile Iepuraşului de Paşte
Prima apariţie a iepuraşului
aducǎtor de ouǎ roşii, ca simbol al Paştelui,
s-a indentificat in Germania in jurul anului 1500, iepuraşul
simbolizand fertilitatea dupa cum este precizat
in cǎrţi, desi e foarte probabil ca el sa fi fost prezent
de mai multǎ vreme in tradiţia popularǎ. Germanii sunt, de altfel, primii care
au inventat dulciurile in formǎ de iepuraşi, la 1800, din aluat si zahǎr.
ESTRE-zeita Lunii |
In aceeasi
perioadǎ, in Franţa si Germania
au apǎrut si primele ouǎ din ciocolatǎ.
Se poate spune cǎ Iepuraşul de Paşte este si un mit,simbolul
acestuia existand din vremea festivalurilor pǎgane dedicate zeiţei Eastre – zeiţa Lunii.
Legenda spune ca
Eastre a gǎsit intr-o iarnǎ o pasǎre rǎnitǎ pe camp si, pentru a o salva de la
moarte, zeita a transformat-o intr-o iepuroaicǎ
care facea oua. Pentru a-i
multumi binefacatoarei sale, iepuroaica a inceput sǎ decoreze ouǎle fǎcute, dǎruindu-i-le zeitei. Din aceastǎ legendǎ
s-a nǎscut traditia cǎ iepuraşul sǎ aducǎ daruri copiilor de Paşte. Dacǎ aceştia
au fost buni, cuminti si ascultǎtori Iepurele Magic le va aduce coşuri pline cu ouă colorate, dulciuri şi jucării in noaptea de dinainte de Paşte.
au fost buni, cuminti si ascultǎtori Iepurele Magic le va aduce coşuri pline cu ouă colorate, dulciuri şi jucării in noaptea de dinainte de Paşte.
Trebuie insǎ
de remarcat cǎ Iepuraşul a fost si incǎ este in unele culturi un mesager sacru
al divinitǎtii . Spre exemplu:
zeita INDRA |
- La chinezi spre exemplu, iepurele, in afara faptului cǎ reprezintǎ un semn zodiacal, este o creaturǎ care trǎieste pe Lunǎ, unde se ocupǎ cu mǎcinarea orezului, plantǎ ce reprezintǎ esenta vietii in aceastǎ culturǎ.
- Si in cultura budistǎ, iepuraşul este, de asemenea, o creaturǎ selenarǎ. A fost asezat pe Lunǎ in semn de rǎsplatǎ pentru ca, neavand ce ofrandǎ sǎ-i aducǎ zeitei Indra, s-a gǎtit pe sine insuşi in focul sacru şi, ca rǎsplatǎ, a fost asezat pe Lunǎ.
- Pe continentul american animalul cu urechile lungi este personaj de legendǎ. La unele triburi indiene existǎ un mit care spune cǎ iepurele a adus oamenilor focul, in timp ce in cultura mayaşǎ tot iepurele era creditat cu inventarea scrisului. Astǎzi, in America aceastǎ traditie a iepurasului de Paşti, care aduce ouǎ vopsite copiilor cuminti sub formǎ de cadouri, este atribuitǎ tot emigrantilor germani.
- In Egiptul antic, iepurele a fost recunoscut ca fiind un simbol al fertilităţii şi al reînnoirii. Această credinţă a fost preluata de greci şi apoi de romani care au împărtăşit-o cu restul Europei.
- Pentru celti, iepurele era un simbol al primaverii si fertilitatii animalelor
- Iepuraşii ocupă azi un loc important si în cultura orientală deoarece aceştia sunt foarte prolifici, reprezentnd abundenţa, în timp ce ouăle reprezintă sursa vieţii.
Originea Oului de Paste, traditii, obiceiuri si credinte in Romania si pe alte meleaguri
Conform legendelor tot Germaniei
i-a fost atribuita asocierea Iepuraşului
de Paşti cu ouăle colorate, sit or in Germania
au aparut si primele ilustratii cu Iepuraşul de Paşte. Astfel, copiii
construiau cuiburi din paie şi le aşezau în grădină crezând că în noaptea de
Paşte iepuraşul va veni să le umple cu ouă multicolore.
Exista dealtfel o legendă
germană care spune ca un om sărac, prea
sărac să le ofere copiilor săi dulciuri, a pictat ouă, le-a ascuns în grădină
dupa care i-a trimis pe copii în grădină să le caute. Întâmplarea a făcut ca în
acel moment să treacă un iepuraş pe acolo, copiii crezând că acesta a adus
ouăle…..
Potrivit traditiei creştin-ortodoxe in Romania,
Ouale
de Paşte erau adunate din cuibar in miercurea din a patra saptamana a Postului Mare, numita si „miercurea Paresimilor". Exista obiceiul ca de la lasatul secului si pana in aceasta zi, gospodinele sa nu stranga
ouale. Era credinta ca ouale alese in aceasta zi nu se stricau pana la Paşte.
Acum se alegeau ouale pentru mancarea de Paşti si ouale ce urmau sa fie inroşite.
Chiar daca ele erau stranse in aceasta zi,
vopsitul lor avea loc in joia din saptamana de dinaintea Paştelui, insa,
niciodata in Vinerea Mare.
Oul vopsit
este simbolul Mantuitorului, care paraseşte mormantul şi se intoarce la viata,
precum puiul de gaina ieşit din gaoace.
Ouale roşii
sunt numite in Bucovina merişoare, iar cele cu
ornamente sunt numite incondeiate, inchistrite sau impistrite. Ornamentica oualor decorative este extrem de variatǎ, ea cuprinzand simboluri geometrice, vegetale, animale,
antropomorfe si religioase. Iatǎ cateva simboluri si semnificatii utilizate:
- linia dreaptǎ verticalǎ = viata ;
- linia dreaptǎ orizontalǎ = moartea ;
- linia dublǎ dreaptǎ = eternitatea ;
- linia cu dreptunghiuri = gandirea şi cunoaşterea ;
- linia uşor ondulatǎ = apa, purificarea ;
- spirala = timpul, eternitatea ;
- dubla spiralǎ = legǎtura dintre viatǎ si moarte.
- linia dreaptǎ orizontalǎ = moartea ;
- linia dublǎ dreaptǎ = eternitatea ;
- linia cu dreptunghiuri = gandirea şi cunoaşterea ;
- linia uşor ondulatǎ = apa, purificarea ;
- spirala = timpul, eternitatea ;
- dubla spiralǎ = legǎtura dintre viatǎ si moarte.
Folclorul conservǎ mai multe legende creştine care explicǎ de ce se inroşesc
ouǎle de Paşti. Una dintre ele relateazǎ cǎ Maica Domnului,
care venise sǎ-şi plangǎ fiul rǎstignit, a aşezat coşul cu ouǎ langǎ cruce şi
acestea s-au inroşit de la sangele care picura din rǎnile lui Hristos.
Ciocnitul ouǎlor se face dupǎ reguli precise: persoana mai in varstǎ (de obicei bǎrbatul) ciocneşte capul
oului din mâna sa de capul oului ţinut in mâna de partener, in timp ce rosteşte
cunoscuta formulǎ "Hristos a inviat", la
care se rǎspunde "Adevǎrat a inviat".
In Bucovina,
cojile ouǎlor de Paşti, sunt aruncate in râu, pentru ca
apa sa le poarte la "Blajini"
(fiinţe imaginare, incarnǎri ale copiilor
morti nebotezaţi, al caror loc de vieţuire se afla la "capatul lumii",
aproape de Apa Sambetei). In felul acesta, si Blajinii ştiu ca pentru toti creştinii
a venit Paştele.
La ţǎrani, mai exista obiceiul ca, in dimineaţa din duminica Paştelui, sa-şi spele faţa cu apa noua sau apa neinceputa, in care pun un ou roşu, avand credinţa ca astfel vor fi tot anul frumoşi şi sanatoşi ca un ou roşu. Dupa consumarea ouǎlor, cojile roşii sunt pǎstrate pentru a fi puse in brazde, la arat, crezandu-se astfel ca pǎmantul va da rod bun.
La ţǎrani, mai exista obiceiul ca, in dimineaţa din duminica Paştelui, sa-şi spele faţa cu apa noua sau apa neinceputa, in care pun un ou roşu, avand credinţa ca astfel vor fi tot anul frumoşi şi sanatoşi ca un ou roşu. Dupa consumarea ouǎlor, cojile roşii sunt pǎstrate pentru a fi puse in brazde, la arat, crezandu-se astfel ca pǎmantul va da rod bun.
În Statele Unite unii copii lasă morcovi pentru iepuraş. La rândul
său, iepuraşul lasă coşuleţe cu ouă de Paşte, ciocolată şi dulciuri. Părinţii
ascund ouă fierte sau ouă din plastic umplute cu monede sau cu dulciuri pentru
copiii care participă la vânătoarea de ouă.
Deşi obiceiul iepuraşului de Paşte, este indragit si respectat mai in toate
statele si culturile lumii avem si cateva exceptii. În Australia astfel iepuraşii sunt consideraţi paraziţi. În urmă cu câţiva ani,
australienii au lansat o campanie care viza înlocuirea iepuraşului de Paşte cu Bilby, o specie de marsupial nativ(cangur) din Australia care din păcate este pe
cale de dispariţie. Chiar dacă iepuraşul este mai popular, în Australia se găsesc de Paşte şi Bilby din ciocolată!
Iar francezii şi belgienii nu cred că ouăle
de Paşte provin de la iepuraş ci de la clopote. În tradiţia
creştină clopotele nu sună în Vinerea Sfântă ca semn de respect pentru Crucificarea lui Iisus Christos sunând
din nou Duminica de Paşte sărbătorind Invierea Mântuitorului. Astfel se crede
că “clopotele zboară spre Roma în timpul
în care nu sună şi revin în dimineaţa de Paşte, lăsând să cadă ouă în drumul
lor de întoarcere”.
În
România, “Spiritul Iepuraşului de Paşti”deşi nu este o tradiţie
autohtonă, a fost primit cu bucurie de către copii! Deşi copiii aşteaptă cu nerăbdare această
sărbătoare, acest lucru este deopotriva pregatit meticulos printr-un marketing
inteligent si de companiile producatoare si comercianţi care ştiu la randu-le că
iepuraşul le va aduce si lor vanzǎri specaculoase şi creşteri ale ratelor de
profit!
(va urma,Ciclul Pascal
si alte Obiceiuri de Paşti in Romania)
Bibliografie:
- R. Vulcanescu, Mitologie romana, Ed. Academiei R.S.R., Buc., 1987
- M. Pop, Obiceiuri traditionale romanesti, Buc., 1976
- S. Fl. Marian, Sarbatorile la romani, vol. 1, Ed. Grai si suflet - Cult. nat., Buc., 2001
- S. Vrabie, De civitate Rustica. Studii si cercetari de etnologie si literatura populara romana, Ed. Grai si suflet-Cult. Nat.,Buc., 1999
- E. Niculita Veronca, Datinile si credintele populare romanesti adevarate si asezate in ordine mitologica, Ed. Polirom, Iasi, 1998
- D A. Vasiliu, Obiceiuri, credinte si datini de Pasti, Buc.,1940
- A. Gorovei, Credinte si superstitii ale poporului roman, Ed. Grai si suflet - Cultura Nationala, Buc. 2003
- I. Nicolau, Credinte si superstitii romanesti, Ed. Humanitas, Buc., 2000
- I. Ghinoiu, Sarbatori si obiceiuri romanesti, Ed. Elion, Buc., 2003 http://www.crestinortodox.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu