Mielul este unul dintre simbolurile de Paști, prima referință fiind, desigur, cea din Vechiul Testament. Potrivit Sfântului Ambrozie al Milanului, animalul oferit de Dumnezeu lui Avraam în locul fiului său, Isaac, a preînchipuit mielul pascal, care eliberează pe Israel dintr-o stăpânire inumană și este prefigurarea adevăratului Miel, adică Iisus Hristos, care Se va jertfi pentru salvarea întregii omeniri de sub osânda păcatului, adică dintr-o stăpânire nevăzută, biblică, legată de Avraam. Într-adevăr, mielul are importanța sa pentru ambele religii, atât pentru cea iudaică, dar și pentru cea creștină. Numai că semnificațiile sale sunt, totuși diferite.
Mielul pentru evrei
Pentru că egiptenii au refuzat să-i elibereze pe iudei din robie, Dumnezeu a
trimis asupra lor zece plăgi, cea mai aspră fiind moartea celor întâi născuți.
Pentru a-i feri pe iudei de această pedeapsă, le-a poruncit să sacrifice un miel
și să ungă cu sângele acestuia pragurile ușilor și
ferestrelor. Astfel, în ziua
de 14 nissan (aprilie), fiecare familie iudaică a sacrificat un
miel, pe care l-a mâncat cu azimă (pâine
nedospită, deoarece nu au avut timp să lase aluatul să crească) și
ierburi amare. Azima este simbolul robiei, al mizeriei îndurate
ca robi, iar ierburile amare semnifică viața petrecută de israeliți ca robi în
Egipt.Mielul pentru creștini
Pentru creștini, Sfintele Paști reprezintă tot o trecere, dar nu de la
sclavie la libertate, ci de la moarte spre viață. Mielul este una din
reprezentările lui Iisus Hristos, care se jertfește pentru mântuirea neamului
omenesc. Cu sângele mielului pascal evreiesc se curățau doar păcatele unui
singur popor, nu însă și pe cele ale întregii lumii, care au fost purificate
numai cu sângele lui Iisus Hristos – Mielul lui Dumnezeu.
Bucuria spirituală este exprimată prin sacrificiul mielului care, în fiecare
an, este prezent la masa pascală a creștinilor. Trupul care are nevoie de jertfa
Mielului lui Dumnezeu se hrănește de Sfintele Paști cu carnea animalului.
Acestui sacrificiu i se imprima astfel un caracter religios, fără a se substitui
jertfei euharistice, în care Hristos, sub forma pâinii și a sângelui, se oferă
tuturor care-l primesc spre iertarea păcatelor, sănătate sufletească și
trupească, spre viața de veci.
Importanța mielului pe masa pascală variază însă de la țară la țară, prezența
sa fiind mai mult sau mai puțin integrată ritualurilor de Paști, în funcție și
de tradițiile fiecărei zone.
Mielul pe masa românilor
„Tăierea mielului la Paște nu este altceva decât jertfa anuala a zeului
din religiile precreștine”, spune Ion Ghinoiu
(Vârstele timpului, p. 166), dar exagerează. Mai corect ar fi să spunem
că e vorba de o transformare a unui ritual antic, căruia i s-a conferit o altă
semnificație, creștină de această dată. Într-adevăr, în religia geto-dacilor, se
obișnuia sacrificarea animalelor (domestice, cele sălbatice erau considerate
impure), pentru zei, pentru eroi, pentru morți. Iar credincioșii mâncau o parte
din hrana oferită zeilor deoarece, prin intermediul sacrificiului, animalul
sacrificat devine mediator între om si Divinitate. Dar existența acestei
tradiții nu poate fi mai mult decât unul dintre motivele pentru care, spre
deosebire de alte regiuni, importanța mielului pe masa românului este mai mare
decât în alte părți ale lumii.
În imagine, La Vierge à l’agneau
(Fecioara cu mielul),
pictură din 1903 a lui William Bouguereau (1825-1905)
pictură din 1903 a lui William Bouguereau (1825-1905)
Articol primit de la Costachel.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu