16 decembrie 2011

Dor de un ...Regal de Craciun! Slalom ilustrat printre cele mai frumoase valsuri!


    

     Era considerat lasciv si nepermis de indraznet, de aceea biserica a incercat sa il interzica. Nu, nu este vorba despre vreun delict asa cum s-ar crede la prima vedere, ci este vorba despre un simplu dans. Mai exact, despre vals. In secolul al XVIII-lea cand acesta si-a castigat prestigiul, nu era cu nimic diferit fata de variantele de vals pe care le cunostem noi, astazi. Dar de ce a fost foarte aproape de a fi interzis si cum a rezistat intrigilor celor cu fire mai conservatoare?

     Haideti sa facem impreuna un exercitiu si sa ne imaginam ca suntem in jurul anului 1750. Ce vezi?     
     Saloane somptuoase luminate de candelabre, barbati cu palarie si monoclu, femei imbracate in rochii luxoase, aranjate pe crinoline. Ce fac ei? Danseaza. Cum danseaza? In cerc, pe randuri, se invartesc dintr-un colt al incaperii in altul, barbatii stau strans lipiti de femei. Ei, nu chiar, aici ai avut o mica scapare.         
     Deocamdata se danseaza numai in grup, iar notiunea de dans in doi parteneri nici nu exista deoarece, deocamdata, nu a fost inventat valsul.
 


     Valsul este un dans născut în suburbiile Vienei, precum si în regiunea alpină a Austriei si Germaniei. Încă din secolul al XVII-lea, valsurile s-au dansat în sălile de bal ale curții habsburgice. Weller-ul un precursor al acestuia era dansat de ţărani din Austria şi Bavaria chiar înainte de această dată. Până la sfârşitul secolului al
XVIII-lea, o dată cu apariția sălilor de bal luxoase, acest dans a fost deja acceptat de către înalta societate.

    Cu toate acestea opozantii nu au întârziat să-și facă apariția. Profesorii de dans vedeau în vals o amenintare pentru profesia lor. Paşii de bază ai valsului puteau fi învăţati într-un timp relativ scurt, în timp ce menuetul şi alte dansuri de curte implicau o practică considerabilă, nu numai pentru a învăta multiplele figuri complexe, dar, de asemenea, si pentru a dezvolta o tinută adecvată.

     Valsul a fost criticat, de asemenea, pe motive morale de către cei care se opuneau poziției închise dintre parteneri (se consideră că este primul dans care s-a dansat în poziţie închisă) si rotirilor continue. Deoarece când a ajuns în sălile vieneze de dans, partenerilor nu le era permis să se atingă, liderii religioşi l-au catalogat aproape în unanimitate ca fiind vulgar si păcătos. Dar, asa cum arată si istoria, această opozitie a servit numai pentru a creşte popularitatea valsului. Burghezia l-a preluat cu entuziasm imediat după Revoluţia Franceză. Numai Parisul avea aproape şapte sute de săli de dans!


Pasii de bază pentru valsul vienez

     Lovitura finală pentru oponentii valsului a venit o dată cu apariția compozitiilor lui Joseph Lanner si Johann Strauss junior, care au stabilit standardul pentru valsul vienez. Muzica interpretată de orchestre complexe conținând o varietate mare de instrumente muzicale, l-a făcut să devină un dans foarte elegant și sofisticat. Datorită elanului său acesta atragea atât dansatorii cât și spectatorii.

Elvis Presley - Can't help falling in love (versiunea de vals vienez) 


Pasii de bază pentru valsul lent

     Odata cu aparitia valsului vienez în SUA, despre care se spunea că este un dans pretențios și greu de urmărit,  a devenit necesară o abordare mai lentă a ritmului său. Astfel compozitorii secolului XIX au început să scrie muzică de vals cu un ritm mai accesibil. A apărut astfel valsul modern (englezesc, sau valsul lent), caracterizat prin înăltări si coborâri lente, ample si elegante, căruia ritmul îi conferă un anumit caracter visător, romantic si sensibil.

Elvis Presley - Unchained melody (versiunea de vals lent)


Johann Strauss II - Vienna Blood

     Johann Strauss II (n. 25 octombrie 1825 în St.Ulrich, azi parte a Vienei - d. 3 iunie 1899, Viena) a desfăsurat  o prodigioasă activitate de creatie, dând valsului, printr-un colorit orchestral foarte bogat, o valoare artistică deosebită. Dintre cele peste 140 de valsuri, create de el, unele și-au câștigat celebritatea: "Viață de artist", "Sânge vienez", "Vals imperial", "Povești din pădurea vieneză", "Vin, femei și cântec", „Vocile primăverii”.



Tchaikovsky - Waltz from Sleeping Beauty

     Tchaikovsky a compus în anul 1889, al doilea balet al său, Frumoasa din pădurea adormită - din care face parte si valsul de fată - un balet-feerie în trei acte cu prolog pe libret de I. Vsevolojski și Marius Petipa după povestea lui Charles Perault, în coregrafia lui Marius Petipa. Premiera a avut loc pe 3 ianuarie 1890 la „Teatrul Mariinski” din Sankt-Petersburg și a fost un adevărat triumf.



     Unul dintre cele mai frumoase arii de Craciun o intalnim in The Nutcracker(Spargatorul de nuci) , unde Clara și Prinul execută un minunat „pas-de-deux”, apoi toată suflarea se angrenează în marele „Vals al Florilor” din final.


 

Emile Waldteufel - The Skaters' Waltz

     Émile Waldteufel (9 Decembrie 1837 – 12 Februarie 1915) a fost un compozitor francez, autor al mai multor lucrări celebre care pot fi ascultate si în zilele noastre în cadrul marilor spectacole. Dar celebritatea si-a câstigat-o cu bine cunoscutul vals "Les Patineurs" sau "the Ice Skaters", compus în 1882.



Dmitri Shostakovich - Second Waltz


  Datorită unui amalgam de motive care tin de preferintele personale, am ales interpretarea lui Andre Rieu. Originalul a fost compus de compozitorul, pianistul si profesorul Dmitri Shostakovich (n. 25 septembrie 1906, Sankt Petersburg, Rusia – d. 9 august 1975, Moscova, Rusia), care a fost considerat „Primul copil muzical important al Revolutiei“.


Anja Lerch - Nomansland

     Originalul acestei piese, intitulat Theme de David (David's song) a fost compus de Vladimir Cosma, un compozitor francez de origine română, în 1979 pentru serialul de televiziune Les Aventures de David Balfour (Kinapped) de Jean-Pierre Decourt, o adaptare a binecunoscutei nuvele Răpit de pirați a lui Robert Louis Stevenson.



Nino Rota - Vito's Waltz 

     Rota a compus soundtrack-ul pentru primele două părți ale trilogiei Nașul (The Godfather)a lui Francis Ford Copolla. Din coloana sonoră a filmului se remarcă ,valsul lui Vito Andolini Corleone, caracterul fictiv a lui Mario Puzo.


Francesco De Gregori - Buonanotte Fiorellino

     Italianul Francesco De Gregori (n. aprilie 1951) mai este supranumit si Printul Poet, datorită elegantei versurilor din repertoriul propriu. Valsul de fată nu face exceptie.



Notis Mavroudis -Wedding Waltz

     Artistul grec Notis Mavroudis a început în 1963 să compună cântece si piese pentru chitară clasică, cu multe dintre acestea câștigând concursuri internaționale importante. Combinând instrumentele muzicale tradiționale , chitara clasică si liniile melodice expresive, artistul a reușit să-si creeze un stil muzical personal aparte.



Deana Carter - Once Upon A December ( din Soundtrack-ul Anastasia)

     O voce deosebită si un vals ales pentru Dansul Mirilor de perechi din toată lumea!




Tom Jones - Delilah

     Thomas Jones Woodward (n. 7 iunie 1940) a vândut de-a lungul anilor peste o sută de milioane de discuri. Într-o ceremonie la palatul Buckingham din Londra, regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii i-a recunoscut meritele făcute Commonwealth-ului și Regatului Unit și în ziua de 29 martie 2006 l-a numit prin ceremonial Sir Tom Jones, acordându-i totodată titlu de cavaler. Apărută în 1968, Delilah rămâne una dintre cele mai bune creații ale acestuia.


BZN - Dance, dance!

     BZN este prescurtarea folosită de trupa olandeză, Band zonder Naam,tradus “Trupa fără Nume”. Cântă din  1966, iar în 2007 a fost ultima lor apariție pe o scenă împreună. Pe vremea părinților nostri nu exista petrecere fără BZN. Poate tocmai de aceea au și dansat mulți dintre ei pe acest vals la nuntă...



Iosif Ivanovici - Valurile Dunării

     Iosif Ivanovici, cunoscut si ca Ion sau Ivan Ivanovici (n. Jovan Ivanović în 1845, Timișoara – d. 16/28 septembrie 1902, București) a fost un clarinetist, dirijor și compozitor român de muzici militare si muzică usoară. Creatia lui cuprinde în majoritate dansuri (vals, cadril, polcă) si marsuri. Este însă cunoscut pe plan mondial prin valsul „Valurile Dunării” (Waves of the Danube sau The Anniversary Song), piesă care s-a bucurat de un succes atât de mare, încât a fost uneori atribuită altor compozitori, între care si Johann Strauss-fiul. A fost interpretată prima dată la Expozitia Universală de la Paris din 1889,  bucurându-se de un succes fulminant.




Eugen Doga - Gramofon

     Eugen Doga, cunoscut si sub numele de Evgheni Doga (n. 1 martie 1937, satul Mocra, azi raionul Rîbnita, Republica Moldova) este un renumit compozitor moldovean, care a fost ales ca membru titular al Academiei de Stiinte a Moldovei (1992).

“Am învătat de la marele Enescu să caut muzica pretutindeni, în folclor, în natură, fără prejudecățile snobilor. Degeaba rîvnești să atingi înăltimile, să experimentezi o modernitate rece, chinuită, dacă nu ai scris nici o piesă miniaturală, ca un diamant mai valoros decît orice taluz zgomotos de zgură. Am descoperit că oamenii n-au uitat să viseze la muzica muzicală, să se bucure, să se vindece prin ea.”



 *** Dansul de final  ***

Louis Clark si ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA - Tales from the Vienna Waltz

01. 00:00 The blue Danube
02. 01:16 Die Fledermaus
03. 01:29 Roses from South
04. 01:42 The blue Danube
05. 02:09 Vienna Blood
06. 02:23 The blue Danube
07. 02:44 An Artist's Life
08. 02:58 The blue Danube
09. 03:11 Tales from the Vienna Woods
10. 03:24 Morning Papers
11. 03:38 The blue Danube

Din piesele de mai sus impecabil combinate  de către maestrul Louis Clark a iesit un vals superb care se află sus de tot în topul preferintelor mele.


                                          



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu