Constat cu ingrijorare faptul ca din ce in ce mai multi tineri si adolescenti isi ocupa din ce in ce mai mult timp pe Facebook. Fiind un promotor si un sustinator al socializarii si networkingului acest lucru nu ma ingrijoreaza prea mult, atat timp cat un anumit lucru, chiar si socializarea si distractia sunt facute la un anumit nivel de constienta a completarii necesarului de care are nevoie fiecare (adica acele nevoi descrise de Maslow). Ce ma ingrijoreaza insa e faptul ca, si pe retele sociale, in speta Facebook-ul pentru ca a ajuns sa fie printre cele mai accesate, actioneaza si oameni mai putin intentionati si cu mai putin interes fata de educatie, bun simt, evolutie, dezvoltare... Oameni care par a fi in stare sa jertfeasca orice pentru "un pumn de arginti"! Si inventeaza fel de fel de jocuri, concursuri, strategii altfel spus, manipuleaza si golesc mintile bietilor vlastari inainte ca acestia sa ajunga la maturitate.
Pe ce se bazeaza acestia?
La fel ca in orice joc pe calculator, cu cat esti mai activ si ajuti pe mai multi, cu atat primesti mai multe puncte si premii, pe care le poti folosi apoi pentru a primi ajutor la propriile tale teme. Asta e principiul de baza de la care a pornit Mark Zuckerberg si a dezvoltat Facebook - o retea care iti permite sa adaugi prieteni si sa stai de vorba cu ei.
Asta a fost scopul initial insa, dezvoltarea rapida si evolutia neasteptata care a urmat a facut sa se ajunga unde s-a ajuns acum: reclame agresive, imagini "atractive" care atenteaza la bunul simt si insulta cultura dar si incurajeaza incultura... Un prieten sugera ca acesta a fost chiar viziunea pe termen lung, insa mi-e greu sa cred asta, desi ... nu neg ca nu ar fi posibil!
Ceea ce am invatat insa din experienta e ca, atunci cand vine vorba de invatat, exista o
regula de aur: prinzi mai repede lucrurile atunci cand subiectul e
interesant.
De la aceasta teorie de baza au plecat polonezii care au lansat Brainly - reteaua de
socializare care vrea sa faca invatatul mult mai distractiv si aproape
la fel de interesant precum statul pe Facebook sau jocurile pe
calculator.
Startup-ul polonezilor a luat nastere in 2009, insa abia in 2012 a
cunoscut succesul,
atat printre elevi cat si printre profesori. Brainly a atins pana acum
cifra de 22 de milioane de utilizatori si e disponibila in 30 de tari si
6 limbi diferite. In 2014, dezvoltatorii Brainly vor sa extinda reteaua
cu 13 versiuni noi.
Obiectivul Brainly e simplu: foloseste conceptul de gamification pentru a
transforma invatatul dintr-o povara intr-un proces distractiv. (Acest concept a fost la baza unui proiect romanesc, MIB-Online, dezvoltat de Daniel Zarnescu si Gratian Sonu, si care s-a bucurat de un adevarat succes)
Utilizatorii unei astfel de platforme pot pune intrebari daca nu se descurca cu temele de acasa
sau inainte de teze si examene, pot primi ajutor de la altii care se
pricep mai bine la un anumit subiect, sau ii pot ajuta pe altii la
randul lor.
Crezi ca ai putea invata mai bine cu ajutorul unei retele de
socializare? Crezi ca ai putea gasi pe o retea de socializare atat distractie cat si invatare?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu