28 iulie 2010

Teoria valorii

     "Daca poti exprima in cuvinte ceea ce simti, inseamna ca acel ceva iti apartine !" HENRY ROTH
      Daca este al tau, acel ceva reprezinta unitatea a doua laturi : valoarea de intrebuintare si valoarea de suflet.
Se poate face deci distinctia intre bun (acel ceva), ca valoare intrinseca si efectul obtinut in urma utilizarii simbolizat prin bani ca semn al valorii.
     In orice lege a schimbului de ceva guverneaza egalitatea, iar Aristotel in "Etica nicomatica" afirma ca nu exista comunitate de interese fara relatii de schimb, nici egalitate fara o unitate de masura comuna (banul). Perfect adevarat!
     Un aspect merita totusi subliniat : valoarea acelui ceva , chiar daca urmeaza legea egalitatii in relatiile de schimb, este totusi diferita , neavand niciodata aceeasi valoare. Una dintre parti ii va adauga mereu valoarea adaugata!
     Trebuie mentionate urmatoarele aspecte : valorile nu pot fi confundate cu lucrurile, valorile nu pot fi reduse la stari psihologice, desi aceste stari apar drept conditii ale actului de valorizare,  valoarea nu se identifica cu calitatea obiectelor si cum spune-am mai inainte valoarea nu se identifica cu valoarea economica, cu pretul. Adica nu orice valoare devine o marfa ! ( vezi fericirea, libertatea, rezultatele gandirii)
      În concluzie, valoarea nu este un dat, ci un act, în experienţa valorii intervin atât dorinţele, simţămintele, voinţa cât şi cunoaşterea.

27 iulie 2010

A zecea porunca

Interesant, daca primele noua sunt simpe si scurte desemnand actiunile nefaste pe care trebuie sa le eviti: sa nu ucizi, sa nu furi...etc, cea care inchide decalogul interzice o dorinta in locul unei actiuni: "Sa nu doresti casa aproapelui tau. Sa nu ravnesti femeia aproapelui tau, nici ogorul, nici sluga lui, nici slujnica lui, nici boul lui, nici asinul lui si nimic din ceea ce este a aproapelui tau!". Obeservam cu un banal simt al istoriei, ca Raul se insinueaza in Creatie putand penetra dorintele omului. Eva a dorit sa cunoasca efectele marului, omul isi doreste puterea. Majoritatea razboaielor au fost generate de dorinte teritoriale, ideologice, doctrinare. Dar daca a zecea porunca aVechiului Testament interzice expansionarea dorintei in exterior fata de bunuri si valori trecatoare: si casa si boul si sotia si slujnica se naruie sub conjuratia Timpului, iata ca Hristos in Evanghelii opune omului dorintei materialiste, omul dorintei spirituale! Dorind binele colectiv si mantuirea umanitatii, Fiul ne invata sa-i purtam hainele de Lumina: "Cati in Hristos s-au botezat, in Hristos s-au si imbracat". Dorinta este motorul cel mai puternic care anima fiintele, insa are un caracter dual, ca de altminteri tot ce se afla intre etern si efemer, intre viata si moarte. Dorintelor desarte de averi si putere, i se gaseste in Noul Testament alternativa ravnei pentru cunoastere si adevar: "Cautati Adevarul si el va va face liberi!". In Vechiul Testament, ultima porunca este si cea mai dura, fiind greu de respectat din cauza mimetismului. Apropele este modelul de evolutie al multora dintre oameni. Cati nu si-au facut case ca "a vecinului", nu si-au cumparat masina "mai tare ca a lui X". Tot ravnind la bunuri si valori din exteriorul nostru, ne irosim viata neacordandu-ne timp de reflectie in cautarea propriului sens! De aceea dorinta de cunoastere propovaduita de Intelepciunea Lumii ne poate lecui de dorinta de acumulare materiala, trecatoare si de cele mai multe ori obositoare!

25 iulie 2010

Confluente

Seneca : Un tiran n-ar fi asigurat Roma cum ai asigurat-o tu Tiberius. Cu spiritul tau gospodaresc, i-ai dat bunastarea. Te-ai ales cu batjocura si injuraturi deoarece ai interzis castigul ilegal, jocurile de noroc si luptele de gladiatori.Un despot care cu pacea lui a facut din viata noastra un desert cenusiu!
       Totusi e de netagaduit ca pentru multi, razboiul inseamna emotii mari, negot si profituri !
Tiberius : Un tiran care se scalda in sange omenesc. Ca sa vezi ! Si cand te gandesti ca din toata Roma numai noi doi nu dorim varsare inutila de sange. De aceea nu vreau nici razboi, cu toate ca sange vars, si voi varsa, dar nu de pomana.
Seneca : Chibzuiala si moderatiunea sunt insusirile cele mai nobile ale unui stapanitor. Omenia e legea universala care...
Tiberius : Omenia ta, imbratiseaza lumea intreaga, si tocmai prin aceasta e prea subtire, prea rara. Legile tale universale sunt ca aburul deasupra marii. Tu plutesti pe deasupra norilor, in timp ce eu sint nevoit sa umblu pe pamant. Spui ca spiritul uman e mai presus de orice dar NU, materia, caci din materie framantam si plamadim viata. Si spiritul e imaterial, Epicur si-a dat seama de acest lucru mai bine decat voi stoicii. Intre noi exista o deosebire : tu traiesti numai pentru ideile tale, in timp ce eu traiesc pentru Roma.
                                                                            "Dupa noi potopul" , fragment - Josef  Toman ,

22 iulie 2010

Indemn

Noi toti suntem voci de egala importanta intr-un unic cerc. In fata curcubeului, fiecare din noi este unicat dar toti suntem egali. Fiecare persoana are o relatie unica cu Divinitatea. Toti suntem copiii acestei Planete, si impartim aceeasi biosfera in care traim cu totii. Respiram acelasi aer, folosim aceeasi apa si acelasi pamant, ne incalzim cu acelasi sacru foc; de aceea trebuie sa traim in pace, armonie si iubire ca fii ai aceluiasi popor numit Umanitate!

20 iulie 2010

Primul pas si un film de exceptie: Sapte baieti si o strengarita (1966)


A fost odata ca niciodata, o vreme cand  greii cinematografiei franceze sau gandit sa dea mana cu o serie de tinere vlastare din Balcani, in spiritul "fratiei si solidaritatii intre popoare"...
Si cum spune-am, in vremuri demult apuse sau cum ar spune americanu' "...a long, long time ago..." colaborarea franco-romana s-a fructificat in relaizarea catorva filme remarcabile printre care unul se intitula "Sapte baieti si o strengarita". Filmul, care reuneste o distributie de exceptie a cinematografiei clasice( Jean Marais, Marilu Tolo, Florin Piersic s.a.)  este

19 iulie 2010

Crezul meu !

Cand oamenii gandesc e minunat, Cand spun ceea ce gandesc, devin puternici, iar cand fac ceea ce spun au ajuns intelepti. Astfel, daca ne centram, facandu-ne din gand, vorba si fapta, o coloana a infinitului care urca spre Dumnezeu, vom reusi sa aducem lumina, chiar si in cel mai intunecat colt al universului. Sa nu uitam ca dupa Inviere, Manatuitorul s-a "pogorat in iad si pe diavol l-a surpat"! Adica a insamantat lumina, acolo unde ea fusese ucisa de intuneric. Sa ne rugam impreuna pentru Pace, Lumina si Iubire. 
Si...sa ne rugam pentru cei care au uitat sa se roage ei insisi !!!

Mi-e dor de-acea naivitate

Mi-e tare dor, -dar n-as trece-n CV-
De inocenta, de naivitate.
Nu ca mi-ar fi rusine dar-tu stii-
Cuvinte precum dragoste, sinceritate,
Oricat ar fi de rare-si astfel, nestemate-
Sunt prost remunerate!
Regret naivitatea-mi de-nceput.
...Nu c-am avut-o ci fiindca a trecut.
In ce-am crezut cred azi la fel de mult.
Da...Sunt un om bogat ce am sa mor flamand
Caci nestematele pastrate-n mine,-adanc
Azi nu-s podoabe sa te falesti cu ele...Nu se vand...
...Si nici nu trebuie...
Inel de aur nu pune nimeni porcului in rat.
Deci, n-am de gand sa vand...
Cui merita, dau gratis!Si...ce mai dau?...Am
inteles...Ipocrizie, minciuna, egoism si rapt,
Demagogie, populism, obraznicie-
Intr-un cuvant : mitocanie - ati ales.
E ieftin, trendy, cool, la mare cautare...
Dar cum zgarcenia sau calicia va sed in buzunare
Iar vidul galaxiei in cap(creierul mare),
Ati vrea ca plata-pentru serviciul da a-mi duce la gunoi
Cuvinte precum dragoste, sinceritate,
Prietenie, altruism, democratie, libertate-
Nu bani ci "bunuri" pentru voi :
Ipocrizie, minciuna, egoism si lasitate,
Demagogie, populism, obraznicie-
Intr-un cuvant : mitocanie!
Da...Asta-i piata...
Cerere mare - oferta pe masura,
Pret pentru fiecare buzunar si gura.
Oferta mica, cerere deloc...
Pret ? Ioc ! Ce pret ? Nepretuit...
...Ramane mai departe-n stoc!
05 Februarie 2009